Ruokavalion tärkeys.

Ruoka on paljon muutakin kuin vain sokereita, proteiineja ja vitamiineja. Nauttimamme ruoka on värejä, muotoja, makuja, viestejä, vitamiineja, hivenaineita, energiaa, kauneutta, jänniä pintoja, tekstuuria ja suussa sulavuutta, sopivuutta sekä ehdotonta nautintoa.

Se on parhaimmillaan päräyttäviä elämyksiä ja mieltä laajentavia asioita, koko kehoa puhdistavaa ja mielen solmuja avaavaa, kun taas toisenlainen ruoka, voi olla erittäinkin epäterveellistä, jopa suolistoa tuhoavaa, ajatusta hidastavaa, elimistöä lamauttavia, addiktioita tukevia ja niitä aiheuttavia, vahvoja, keskushermostoon vaikuttavia substansseja.

Mitä värikkäämmin ja sopivammin syöt, sitä paremmin voit.

Ihmisen suurin näköelin, eli aivot, ovat suurimmaksi osaksi rasvaa ja sitä ne myös tarvitsevat toimiakseen optimaalisesti, mahdollisimman pitkälle iälle. Ne ovat jatkuvassa nälässä, varsinkin, kun valloillaan on väite rasvojen olevan jotenkin pahasta meille.

Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa! Tärkeää on syödä hyviä, kylmäpuristettuja kasvirasvoja, pehmeiden tyydyttymättömien rasvojen sijaan, huonoista oloista tulevista eläinrasvoista puhumattakaan.

Hyviä rasvoja saa esimerkiksi avokadosta, (luuytimistä ja villikalasta), oliivi öljystä, ghiistä, hampusta, pähkinöistä, kookoksesta, chia siemenistä yms.

Monipuolisuus on mielestäni tärkeää, kuin on myös hyvä pitää mielessä jokaiselle rasvalle soveltuva lämpötila. Jos rasvoja lämmittää yli niiden sietorajan, rasvahapot alkavat muuttua karsinogeeneiksi, eli syöpää aiheuttaviksi. Paistorasvaksi suosittelen kookosöljyä. Rypsissä ja rapsissa on aivan liikaa omega 6:sta, joka aiheuttaa tulehdustiloja kehossa.

Suosittelen lisäämään runsaasti kasviksia ja hedelmiä ruokavalioosi, erityisesti jos syöt suositusten mukaan, tai edes sinnepäin.

Altistumme päivittäin myös väistämättömästi erilaisille vapaille happiradikaaleille, jotka haluavat hapettaa, eli tappaa solumme. Ne siirtävät itseään solusta toiseen, aiheuttaen Dominon kaltaisen ketjureaktion. Jos soluilla ei ole tarpeeksi antioksidantteja puolustamassa itseään, ne yksinkertaisesti kuolevat aiemmin kuin niiden olisi tarkoitus. Tämä nopeuttaa vanhenemista ja heikentää yleistä terveyttä.

Suosittelenkin valitsemaan ruokia, jotka tekevät sinulle pelkkää hyvää, syöden tietoisesti nauttien, maistaen jokaisen suupalasen.

Luomua kannattaa ostaa aina kun se on mahdollista ja syödä päivittäin iloisen värikkäästi ja pääsääntöisesti kasvis painoitteisesti. On tärkeää tiedostaa mistä ruoka tulee ja myös arvostaa sitä. Liha ei useinkaan ole kovin eettisesti tuotettua ja uskon eläinten kokemien stressitilojen siirtyvän molekyylitasolla niiden lihaksiin, tehden tälläisiä eläimiä syövistä ihmisistä, kirjaimellisesti näiden eläinten hautausmaan. Suolistomme ei myöskään ole lihansyöjän suolisto, eikä eettisestikään kasvatettua ja tapettua lihaa pitäisi mielestäni syödä kuin minimaalisesti.

Lehtivihreää e​li klorofylliä sisältävät ruuat ovat ihmiselle mielestäni erinomaista ravintoa. Lehtivihreää kuulee joskus kutsuttavan myös kasvien vereksi, tai kasviksista saatavaa nestettä eläväksi vedeksi. Sillä onkin useita, upeita ja piristäviä terveysvaikutuksia.
Se antaa luontaista energiaa kuljettamalla happea soluille ja neutralisoimalla kehoa hapettavia, vapaita radikaaleja, sekä karsinogeenejä, jotka siis aiheuttavat syöpää. Lehtivihreän on todistettu myös vahvistavan immuunipuolustusta ja auttavan uusien kudosten rakentumisessa ja jo tuhoutuneiden korjaamisessa.

Klorofylli myös ravitsee hyviä suolistobakteereja, sekä parantaa maksan, sappirakon ja munuaisten toimintaa. Kasviksista saa paljon kuitua, kalsiumia ja magnesiumia, rautaa, kaliumia, fosforia, sinkkiä sekä A, C, E ja K –vitamiineja, foolihappoa, sekä lukuisia muita tarvitsemiamme mikroravinteita.

Nykypäivänä kaupasta ostamamme ruoka on usein ravintoarvoltaan köyhää, eikä se mitenkään pysty täyttämään kaikkia päivittäisiä tarpeitamme….. Tai toisinsanoen, me emme mitenkään pysty syömään nykypäivän ruokaa niin suuria määriä, jotta voisimme saada siitä kaiken tarvitsemamme, vallitsevissa olosuhteissa. Ruoka kulkee usein pitkän matkan, ennen kuin se päätyy lautasellemme.
Varsinkin talvella, useimmat vihannekset kypsyvät vasta kaupan tai kotimme hyllyillä. Kasvit tarvitsisivat ravinteita ja auringonvaloa eniten juurikin viimeisinä päivinään, juuri ennen kypsymistään, jotta ne saavuttaisivat suurimman vitamiinitasonsa.

Uusimpana, löytämänäni ja sisäistäneenä tietona, olen oppinut, että hedelmät olisivat kuitenkin vieläkin parempia korjaamaan kehon ja jopa hermoston vaurioita, kuin lehtivihreä on.
Fruktoosi, eli hedelmäsokeri on myös huomattavasti parempi energianlähde, kuin esimerkiksi proteiinit koskaan voisivat olla. Tämä selittää myös sen, miksi jäämme niin helposti koukkuun sokeriin…. -Sen faktan lisäksi, että valkoista sokeria on piilotettu melkein jokaiseen elintarvikkeeseen.
Valkoinen sokeri on kuitenkin kaikista pahin silmien tappisolujen tappaja, sekä sen on todistettu olevan optimaalisinta ruokaa syöpäsoluille. Valkoisen sokerin voi helposti korvata esim. intiaani- tai kookossokerilla, hunajalla, luomu koivusokerilla, lucumalla tai vain syödä makean himoissaan reilusti enemmän taateleita, ananaskirsikoita, omenoita, päärynää ynnämuuta ihanaa hedelmää.

Mitä ikinä syötkin, nauti siitä. Jos podet huonoa omaatuntoa syömisistäsi, on selkeää, ettei ruokasi tee sinulle hyvää. Mielesi vireystaso ja vartalosi ulkomuoto kertovat myös erittäin paljon ravintosi sopivuudesta.

Suosittelen välttämään puhdistettua suolaa, valkoista sokeria, gluteenia, maitotuotteita, sekä surullisten eläinten lihaa. Kalaa voi silloin tällöin syödä, sen oivallisten omega-rasvahappojen tähden, mutta sekään ei ole välttämätöntä ja tällöinkin on mielestäni tärkeää suosia villiä.
Omegoja löytyy myös kasvikunnan tuotteista ja lisäravinteista, kuten pellavan siemenöljystä, levästä ja mustaherukansiemen öljystä. Kauttani saat helposti tilattua markkinoiden parhaat omega-öljy lisät. -Tottakai myös vegaanisena!

Puhdistettu suola voi tehokkaasti jopa tukkia verisuonesi, gluteeni voi haitata verenkiertoa aivoihin, eikä tutkimusten mukaan tee hyvää suolistollekaan, sillä se toimii ikäänkuin liimaten suoliston yhteen, aiheuttaen käymistiloja ja kaasuja.

Mielestäni maito ei vain luonnollisena osana kuulu ihmisen ruokavalioon, varsinkaan tämänpäiväisenä, rasvattomana, värjättynä, keinotekoisia vitamiineja sisältävänä vetenä. Pohjoismaissa maidon kulutus on suurin, aivan niinkuin ovat osteoporoosi- ja lukuisat krooniset autoimmuuni, ja suolistosairaus tilastotkin…
Myöskään maidon tuotanto ei ole kovinkaan eettistä parhaimmissakaan paikoissa, ja erotettujen lehmien ja vasikoiden itku täyttää navetan viikoiksi- sama tarina jatkuu ja toistuu joka vuosi. Lehmät eivät myöskään saa itse päättää kumppaniaan, jolloin ne luontaisesti valitsisivat niille sopivimman partnerin ja geenipoolin. Nyt valinnan ja siemennyksen tekee ihminen- aina väkisin ja maksimaalinen tulos mielessään.

Olet mitä syöt, syöt mitä haluat.

On helpompi aika miettiä, mitä laittaisin lautaselleni lisää, kuin mitä ottaisin sieltä pois. Näin ollen, lisäämällä koko ajan parempia ratkaisuja lautasellesi, tippuvat ne hieman huonommat vaihtoehdot kuin itsestään pois. Anna itsellesi aikaa, todella tehdä ruuastasi ja hyvistä valinnoista itsellesi elämäntapa, äläkä hermostu jos välillä lipsuilet tai kokeilet erilaisia ruokia.
Ruoka ei ole vain ruokaa, jota syömme, vaan kaikki asiat elämässämme, jotka ravitsevat meitä, voidaan mielestäni laittaa “ruoka” -sanan alle; ajatukset, joita syötämme itsellemme ja joita puhumme muille. Meitä ravitsee myös hengitys ja useimmilta se jääkin turhan pinnalliseksi toimeksi, johon ei usein kiinnitä paljoakaan huomiota.
Tiesitkö myös, että kehonkielellämme, että myöskin kehon asennoilla, voidaan vaikuttaa suoranaisesti mielentilaan? Tutkimukset ovat osoittaneet, että niska kyyryssä olo (huono työskentely asento, jatkuva puhelimen katseleminen yms), ovat aikaan saaneet masentunutta mielialaa, vaikuttaen suoranaisesti ruuansulatukseenkin. Tiede on myös todistanut että vatsassa meillä on paljon suoria yhteyksiä aivoihin, toisin sanoen, meillä on

toiset aivot vatsassamme, jotka jopa kärsivät, tai vähintäänkin toimivat puutteellisesti, vääränlaisesta ruuasta.

Uskon, että ruoka on suorassa yhteydessä myös hormoni toimintamme ja -tuotantomme kanssa, vaikuttaen myös suoranaisesti eri geenien aktivoitumiseen tai niiden piilossa pysymiseen.

Ruoka luo soluille ympäristön, ja energian, jossa kasvaa ja elää.

Ihminenhän koostuu miljardeista, jatkuvasti uusiutuvista soluista, Niitä on ihan joka paikassa, lihaksissa, ihossa, luissa, nivelissä, silmissä, ihokarvoissa, veressä, jokaisessa elimessä, joka kohdassa, ihan kaikkialla. Solut ovat elimistön pieniä rakennuspalikoita, jotka määrittävät terveydentilan. Ihminen voi olla vain niin onnellinen ja terve kuin miljardit pikku solut hänen elimistössään ovat. Jos siis haluaa pysyä terveenä ja hyvinvoivana, virkeänä ja nuorekkaana, kannattaa panostaa solujen terveyteen ja hyvinvointiin.

Myös erilaiset torjunta- ja lisäaineet voivat tuottaa vakavia ongelmia. Ylläolevien, sekä lukuisten muiden syiden johdosta, suosittelenkin lisäravinteita ympäri vuoden, ihan kaikille, mutta erityisesti talvella, sekä ihmisille, joilla saattaa olla jo joitain terveysvaivoja. On aina helpompi ennaltaehkäistä ja pitää huolta terveydestä, kuin parantaa jo syntyneitä vahinkoja. On tärkeää ottaa huomioon solujen jatkuva uusiutuminen, että myös jokainen ihminen yksilönä ja valita vain hänelle sopiva ruokavalio, elämäntapa ja lisäravinteet.

Minua ei tietenkään tarvitse kenenkään uskoa jos ei halua, mutta en suosittele myöskään ottamaan ravinto suosituksia vastaan, kuin vain sellaisilta ihmisiltä, joilla on sellainen meininki, terveys ja ulkomuoto, jonka itsellesi haluat ja tunnet oikeaksi.

Vesi – Elämämme eliksiiri

On elintärkeää juoda riittävästi puhdasta vettä joka päivä. Sanotaan, ettei ihmisen koskaan tulisi tuntea janoa.
Vesi kuljettaa ravinteita soluille, auttaa sisäelimiä toimimaan optimaalisemmin, tehostaa ruuansulatusta ja lymfajärjestelmää poistamaan kuona-aineita paremmin. Vesi kosteuttaa ihoa ja ylläpitää vireystilaamme.
Ilman vettä on huomattavasti vaikeampi kestää kylmää, ja saatat tuntea itsesi jatkuvasti nälkäiseksi. Koska ihminen on suurimmaksi osaksi suolaista vettä, itseasiassa samassa suhteessa kuin maapallommekin, eli noin 70%, on äärimmäisen tärkeää, millaiset persoonalliset vesistöt elimistössä vallitsee.

Ihminen on kuin suuri merivesiakvaario, jonka puhtaus vaikuttaa oleellisesti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Eiväthän kalatkaan säily hengissä likaisessa altaassa. Niin eivät kauaa elä solusikaan, jos kehosi on happamassa, stressaantuneessa tilassa. Jos keho on Ph:lta hapan, voi myös mieli muuttua helpommin happamaksi. Minun on henkilökohtaisesti, huomattavasti helpompaa olla onnellinen ja tasapainoinen, jos ruokin kehoani oikein, ja kohtelen itseäni muuutenkin kaikintavoin rakastavasti.

Kun juon puhtainta mahdollista, lähde- tai pH:ltaan optimaalista ja alkalisoitua, energisoitua vettä, voin niinkin helpolla tavalla, vaikuttaa kokonaisvaltaisesti terveyteeni.

Alkaalisessa, terveessä ja iloisessa ympäristössä eivät uskoakseni mitkään sairaudet viihdy.

Jopa syöpää on parannettu pelkän alkaalisen elämän ja tunteiden puhdistamisen avulla. Me kaikki yksinkertaisesti olemme kaiken hyvän ja kokonaisvaltaisen terveyden arvoisia.

Valitettavasti vesijohtovetemme ei ole niin puhdasta, kuin mitä ehkä suurin osa meistä kuvittelee sen olevan. Se voi olla usein pH:ltaan liian hapanta, ja siinä on joukossa erinäisiä määriä, paikkakunnasta riippuen, epäsuotuisia lisiä, kuten kalkkia, klooria, kromia, fluoria, jopa lääke jäänteitä muista ihmisistä. Kaikki, mitä laitat elimistöösi, sinne myös imeytyy ja sulamattomien asioiden täytyy luonnollisesti tulla sieltä myös ulos.
Ulosteet imeytyvät aikanaan maaperään, ja sitä kautta takaisin pohjavesiin, päätyen takaisin lasiin, vesijohtojen kautta.
Tottakai vesi on puhdistettu kemiallisesti tai uv-valoa käyttäen, mutta se ei ainakaan minua täysin vakuuta, varsinkin kun jo pelkistä putkista irtoaa paljon kaikkea

Silmien hyvinvoinnissa puhdas vesi on erittäin tärkeässä osassa, sillä silmän rakenteesta yli 90% koostuu nesteistä.​ Itselläni on kotona käytössä veden ionisaattori ja matkoillani käytän yleensä puhdistavaa kannua. Haen usein myös lähdevettä luonnosta.

Monet ihmiset käyttävät tänä päivänä melko paljon silmätippoja. Eikö olisi helpompaa ja samalla huomattavasti mukavampaa, kostuttaa itseä ja samalla myös silmiä luontaisemmin sisältäpäin? Kun juo tarpeeksi, myös iho näyttää nuorekkaalta ja voi tuntea itsensä paljon elinvoimaisemmaksi.