Rentoutuminen ei ole aina helppoa. Sen voisi kuitenkin sanoa näyttelevän pääosaa Olotilan optimoinnissa, lähes kaikkien sairauksien ennaltaehkäisyssä ja jo syntyneiden vaivojen parantamisessa. Useimmat lääkärit myöntävät stressin olevan suurin syy moninaisiin kansaa vaivaaviin sairauksiin. Pieni osa stressiä on tietenkin luonnollista, mutta tasapaino ja luonnollisuus kaikessa, on mielestäni terveellisyydessä avainasemassa.

Uskon, ettemme ole luotuja tämänkaltaiseen elämään: olemaan jatkuvasti kuin valppaustilassa. Useimmat meistä tekevät pitkiä päiviä, syövät usein huonosti ja unohdamme oman todellisen itsemme kuuntelun.

Stressi näkyy monien elämässä selvästi. Voi olla ylipainoa, paniikkia, uniongelmia, iho-ongelmia, masennusta, väsymystä, ihmissuhdeongelmia, vaikeuksia arvostaa itseään ja muita tai esimerkiksi jatkuvat kivut, sairastelu- ja flunssakierteet yms. Mikään näistä asioista ei ole meille normaalia. Ne johtuvat henkisestä ja fyysistä stressistä, joko voi johtua joko liiallisesta tai liianvähäisestä tekemisestä, väärästä ruuasta, myrkyllisestä seurasta tai omista negatiivisista ajatuksista, liiallisesta liikunnasta, liian vähistä unista, liiasta suorittamisesta, taloudellisista ja sosiaalisista paineista yms. Lista voisi olla loputon, sillä jokainen ihminenkin on yksilö.

Kun teen asioita, joista todella nautin, katselen kauneutta, hiljennyn meditaatioon matolla tai kun voin samassa mielentilassa heilua villisti musiikin tahtiin täysin läsnä kehossani ja erityisesti kun olen lähellä luontoa, kuuntelen lehtien rapinaa tuulessa, haistelen raikasta ilmaa ja ihailen sateen kauneutta, tai kun tunnen jokaisen askeleeni, rentoudun nopeasti, erinomaisen luontaisella tavalla. Rentoutumisen onkin todettu olevan kaikista paras stressinhallintatapa ja uusia kursseja aiheesta, tulee markkinoille jatkuvasti. Uskon, että jokainen henkinen harjoitus, on pelkästään poistamassa luonnotonta stressiä ja auttamassa meitä saavuttamaan syvemmän rentouden tilan. Syvä rentoutus tilaa käytetään myös hypnoosissa, jossa voi henkilölle helposti sisäistää jopa täysin uusia ajatus- ja toimintamalleja.

Silmien rentoutuksessa tärkeimmässä osassa ovat räpyttely ja täydellisen pimeyden näkemisen harjoittelu. Mitä helpompi sinun on nähdä pimeyttä, sitä rennompia näköhermosikin ovat. Myös monet jännitystilat voivat jäädä kasvojen lihaksiin, jolloin se tietysti vaikuttaa silmiinkin.

Kun luet tai katselet asioita, kannattaa kiinnittää huomio yksityiskohtiin, mutta myös siihen, että räpyttelet silmiäsi useita kertoja minuutissa. Yksityiskohtiin keskittyminen on helpoin tapa aktivoida aivoja, samalla käytät myös tehokkaasti silmän ympärys lihaksiasi. Räpyttely on helpoin tapa rentouttaa silmät nopeasti. Se rentouttaa myös aivoja, sillä räpyttely kertoo  aivoille rennoista silmistä.

Myös aina kun avaan silmäni levosta, avaan silmäni räpytellen. Se helpottaa näkemistä, rentouttaa ja tuntuu mielestäni hyvältä.

Itseäni ainakin helpottaa suuresti ajatus siitä, ettei meidän kenenkään oikeasti tarvitse tehdä mitään, mitä emme halua. Elän joka päivä niinkuin parhaaksi koen ja siten, mitä kautta tulen onnelliseksi. Tämä on minun elämäsi ja minun polkuni. Teen sitä mitä rakastan, olen vain ihmisten ympärillä, joiden seurasta nautin, ja ajattelen asioita, jotka saavat hymyn  huulilleni. Kunhan en tarkoituksellisesti satuta muita, en ole kenellekään tilivelvollinen elämästäni. Etkä ole muuten sinäkään!

Sinä olet elämäsi luoja, käsikirjoittaja ja päätähti. Tee siitä sellainen, jota on mukava katsella ja muistella. <3    

  –

Pieni harjoitus: Kokeile pitää silmiäsi auki 60-120 sekunnin ajan? miltä se tuntuu? Räpytä nyt runsaasti, mutta mahdollisimman rennosti.

Huomaatko kuinka räpyttely rentouttaa kuivuneita silmiäsi?