Reikälasit ovat satoja vuosia vanha keksintö, jolla voi hoitaa, rentouttaa, vahvistaa ja
harjoittaa silmien lihaksia, näin ollen ehkä saada apua liki-, kauko, ikänäkö -, sekä hajataitto
tapauksissa. Esimerkiksi Venäjällä nämä ovat ennen olleet usein se ensimmäinen vaihtoehto, kun huomataan että näkö alkaa heikentyä, sillä usein, näköhaasteet ovat sidoksissa silmien lihaksistoon. Lääkäri on antanut jumppaohjeita silmille ja jos ne eivät ole muutamassa viikossa saaneet mitään tulosta aikaan, on katsottu, olisiko näön heikkenemiseen muita hyviä syitä. 

 

 

Asiantuntijoiden mukaan Suomessa on eniten silmälasipäisiä ihmisiä väkilukuun suhteutettuna ja itse uskon, suurimmalla osalla silmien haasteiden johtuvan eniten silmälihasten monipuolisesta käyttämättömyydestä, yhdistettynä henkiseen väsymykseen, sekä liialliseen stressiin. 

 

Voit käyttää reikälaseja lähes milloin vain, mutta olisi hyvä huomioida, että aina ennenkuin käytät reikälaseja, olisi hyvä, että olisit rentoutunut. Sinun ei kuitenkaan
tarvitse olla mikään Zen-munkki aloittaaksesi, sillä silmien liikutus, lihasten vahvistus ja
reikälasien käyttö itsessäänkin rentouttavat mieltä melko tehokkaasti. Helpoiten ajoitat harjoituksen aamuusi, jolloin olet luontaisesti levännyt ja näin ollen harjoitus tulee myös tehtyä päivittäin.

Voit tottakai tehdä harjoituksen myös illalla tai kesken päivän, jolloin se tuo mahtavan tauon myös elämääsi arjen askareistasi.
Hengitä muutama kerta syvään ja räpytä samalla silmiäsi nopeasti hetken aikaa, pyörittele olkapäitä
ja ole mahdollisimman rento. Meditoi mieluusti muutamia minuutteja ennen lasien
käyttöä, mahdollisesti myös jälkeenkin!

Jos mielesi harhailee pahasti, on hyvä keskittyä tuntemaan hengitys sierainten suu aukolla,
johon voit aina palata, kun huomaat, että ajatukset ovat saaneet vallan, sillä niin tulee
varmasti käymään kaikille. Anna itsellesi aikaa ja palaa mielessäsi aina takaisin sieraimiin ja keskity tuntemaan hengityksesi.
Voit myös sallia koko kehosi tulla mukaan hengitykseen, sitä kuitenkaan turhaan
työstämättä, ihan vain antamalla kehollesi luvan.

Reikälasin käyttö tulee aloittaa hitaasti, vain noin 5-15 minuuttia päivässä, ensimmäisten viikkojen
ajan riittää kyllä hyvin. Kun sinusta tuntuu, että on hyvä lisätä aikaa, voit tehdä niin, mutta
olisi hyvä jos niitä käyttäisi max. 2 x 20 minuuttia päivässä, jottei silmien lihakset
stressaantuisi myöskään liiasta harjoittelusta.

Käytön aikana olisi myös hyvä olla tekemättä mitään muuta huomiota vaativaa aktiviteettiä,
kuten ulkona kävelyä, autolla ajoa, tietokoneen tai tv:n katsomista, laittaa puhelin pois ja
istua vain paikoillaan ja katsella asioita lähellä ja vaihtelevasti myös hieman kauempana.
Suosittelen että katsot jotain kaunista taulua, maisemaa ikkunasta, luet kirjaa, tai tutkailet
omia, tai rakkaittesi kauniita yksityiskohtiasi.
Kun kohdistat katsettasi, verkko niin sanotusti häivenee, jopa katoaa, jolloin sinun tulisi
nähdä selvemmin.

 

 

Muista räpyttää ja hengittää koko ajan!

 

Räpytys rentouttaa silmien lihaksia, samaan aikaan kun katseen kohdistaminen
vahvistaa niitä.

Koska aivot ovat luonnostaan hieman laiskat, katsovat silmätkin luontaisesti vahvemman
silmän mukaan, jolloin niin sanotusti “laiskempi silmä” saa laiskotella rauhassa lisää. Sen vuoksi, suosittelen treenaamaan silmiä myöskin erikseen.

Voit sisään hengityksen kanssa peittää saman puoleisella kädelläsi toisen silmäsi ja jatkaa
harjoittelua muuten normaalisti. Kun vaihdat kättä, toisen silmän päälle, laske aina käsi alas
uloshengityksen kanssa ja nosta sisäänhengityksen tahdissa.

Näin saat kätevästi huomioitua enemmän ja helpommin hengitystäsi, joka joogassa on suurimmassa roolissa muutenkin. 

Kun lopetat reikälasien kanssa harjoituksen, räpytä silmiäsi nopeasti noin minuutin ajan,
samalla hengittäen tietoisesti. Sulje myös silmäsi hetkeksi ja avaa räpytellen.
Jatka upeaa elämääsi harjoittelun jälkeen ja toista huomenna, sekä siitä eteenpäin, niin
kauan kun tunnet tarvitsevasi.

Mikäli tunnet silmissäsi pientä kipua harjoittelun aikana tai
sen jälkeen, kannattaa harjoittelu aikaa lyhentää, sekä räpyttää ja rentouttaa mieltäsi hieman lisää ihan vain olemalla.

Stressi on eri muodoissaan luultavasti saanut näkösi heikkenemäänkin, joten et voi sitä stressaamalla todellakaan parantaa. Luultamavammin pahennat vain kehosi olotilaa. 

 

Keho, mieli ja etenkin silmäsi kaipaavat, mutta ehdottomasti
ansaitsevat hiljaisuutta ja läsnäoloasi joka päivä. -Tekeväthän nekin työnsä joka päivä, niin
hyvin kuin osaavat.

 

Annetaan silmille ja kaikille kehon osille arvostusta niiden hyvästä työstä! 

 

Suosittelen myös harjoituksen jälkeen puristamaan silmäluomiasi lujasti yhteen,
sisäänhengityksellä ohjaten, ottaen mukaan kaiken kehosi jännityksen, hetken pidättäen ja
uloshengityksellä suun kautta, vapauttaen kaiken jännityksen, tuntien kokonaisvaltaisen
rentoutumisen. Toista 8 kertaa.

Jos kipu kuitenkin jatkuu vielä reilun viikon harjoittelun aloittamisen jälkeen tai on todella
voimakasta, voi olla että on parasta lopettaa harjoittelu hetkeksi tai vähentää harjoitus aikaa huomattavasti, ehkä jopa tarkistaa silmälääkärillä, ettei syy ole esimerkiksi todella korkeasta
silmänpaineesta tai vastaavasta.

 

Reikälasit ovat todistetusti turvalliset, mutta myös erittäin tehokkaat käyttää, joten jos silmien
lihakset ovat laiskotelleet vuosikaupalla ja nyt ne ikään kuin viedään punttisalille, on myös
melko luonnollista, että se aiheuttaa tuntemuksia
.
Olisi parasta, jos jättäisit silmälasien käytön vain todella niitä vaativiin tilanteisiin, ja tilanteen
niin salliessa, jättäisit ne jopa kokonaan pois elämästäsi!

Suosittelen, että otat reikälasit osaksi jokaista arki- ja juhla päivääsi, sekä myös hankkisit tulevaisuudessa
mahdollisesti heikommat silmälasit, mikäli vielä tunnet niihin tarvetta.

Saavuttaaksesi parhaat tulokset, ole rakastava ja armollinen itseäsi kohtaan. Muista aina
kuunnella mitä oma kehosi sinulle kertoo, äläkä koskaan yritä puskea itseäsi liiallisuuksiin.

Rentoudu ja todella ole läsnä itsessäsi. Päämäärä ei saisi koskaan viedä matkan hetkellistä
iloa, tai siitä tulee vain uutta suorittamista.

 

– Hiljaa hyvä tulee, Omaa vauhtia paras. Työ on silti aina kaikkien tehtävä itse.

 

Kaikkea henkilökohtaista hyvää sinulle itsellesi ja kauneutta elämääsi toivon.