On paljon tärkeämpää, miten katselet asioita, kuin se, mitä katselet.

Tee harjoituksia oman valintasi mukaan 1-4 kertaa päivässä. Muista rentouttaa silmiäsi ja mieltäsi ensin, esimerkiksi meditoimalla, tanssimalla tai venyttelemällä, jos jooga ei ole sinulle entuudestaan tuttua!

Nämä esittelemäni harjoitukset ovat vain pieniä osa kuvaamaan suurempaa kokonaisuutta.

Suosittelen tarpeesi niin vaatiessa, varaamaan yksityisohjausta, sekä tulemaan mukaan tunneille, retriiteille ja workshopeille, jotta saat helpommin luotua omannäköisesi hajoituksen.

Ryhmässä harjoittelu myös omasta kokemuksestani, vahvistaa harjoituksen positiivista laatua.

Tässä muutamia harjoituksia, joita voit tehdä itseksesi. Muista aina kuunnella kehoasi, äläkä rasita itseäsi liikaa harjoitusten aikana. Liiallinen rasitus aiheuttaa stressiä, joka ei tee hyvää yleiselle hyvinvoinnille, vaikuttaen tottakai silmiinkin. On hyvä huomioida, että silmät rentoutuvat aina kehossa viimeiseksi, ja että noin 80% lihaksistossa olevista jännitystiloista, jää jumiin kasvojen lihaksistoon. 

  • Ole mahdollisimman paljon ilman silmälaseja.
  • Käytä reikälaseja päivittäin ja ihaile elämääsi niiden kautta.
  • Käytä mielikuvitustasi ja visualisoi unelmiesi elämä ja terve olotila.
  • Pidä käsi suorana ja peukalo silmiesi korkeudella,  silmiä räpytellen ja katso vuorotellen peukaloa, että sen taustalla näkyvää maailmaa ja taas katsoen peukaloa.
  • Lukeminen ilman silmälaseja (tai reikälasien kanssa) on tärkeää, vaikka aluksi silmiisi saattaakin sattua. Kun luet, keskity siihen, että räpytät silmiäsi 10-20krt/min,  sekä hetken pidempään aina sivua kääntäessäsi, koko lukemisen ajan. Se todella rentouttaa silmiäsi. Lue mahdollisimman paljon, mutta muista olla myös mahdollisimman rento ja huolehtia riittävästä valaistuksesta.
  • Anna anteeksi kaikille. Erityisesti itsellesi.
  • Lepää tarpeeksi, tee asioita halusta eikä pakosta.
  • Pyri päästämään irti asioista, joihin et voi vaikuttaa.
  • Nauti omasta seurastasi. Onnellisuus ja kauneus tulevat sisältä päin.
  • Usko itseesi. Tiedä, mitä haluat, niin sinun on helpompi saavuttaa se. 
  • Puhu kauniita asioita peilikuvallesi tai vain katso itseäsi syvälle silmiin ja anna tunteiden virrata vapaasti.
  • Meditoi silmät kiinni aurinkoon päin. Todella tunne kuinka hoitava valo antaa sinulle energiaa.
  • Hiero kaulaa, niskaa, sekä hellästi kasvoja ja silmien ympäristöä, tai mene hierojalle.
  • Silmät ovat yli 90% nesteitä. Juo mahdollisimman puhdasta vettä.
  • Kuvittele pimeyttä. Mitä helpompi sinun on kuvitella syvä pimeys, sitä rennompi myös näköhermosi on. -Kokeile harjoituksen lopuksi tai kun olet juuri herännyt hyviltä unilta!
  •  

Syö monipuolisesti: 

Tärkeimmät ravintoaineet silmillesi ovat: A-vitamiini, beetakaroteeni, seleeni, luteiini, c-vitamiini, sinkki, B-vitamiinit, aktiiviset antioksidantit, sekä verisuoniesi rakastaja L-arginiini.  Aivot rakastavat hyviä, kylmäpuristettuja rasvoja, joita saat mm. avokadosta, hampusta, oliiveista ja kookoksesta. Yleisesti suosittelen omega-öljy lisiä, varsinkin talvella. -Kauttani voit tilata markkinoiden parhaimmat omega öljy lisäravinteet. Myös vegaanisena!! 

  • Hengitä syvään. Aina kun muistat.
  • Keskity tähän hetkeen ja asioiden kauneuteen. Älä jää liiaksi kiinni ajatusten virtaan.-  Jooga on elämäntapa ja elämäsi on tässä ja nyt.
  • Mene ulos luontoon. Mieluiten joka päivä.
  • Leiki ja hassuttele.

Parasta olisi tietysti ottaa silmäjoogaharjoitukset osaksi joka päivääsi, jopa omaa asanasarjaasi. Suosittelen myös  ennen harjoittelua niinsanotusti pyhittämään toimintosi, kun tiedät, miksi oikein harjoittelet.

Kiitollisuus on mielestäni aina se suurin harjoitus, joka tuo meidät lähemmäksi Jumalaa. On hyvä muistaa, että jooga on aina erityisesti hengellinen harjoitus, jonka tarkoitus on auttaa meitä tapaamaan itseämme ja rakastamaan sitä mitä koemme, tässä ja nyt. 

Muista, että sinä parhaiten tiedät, mikä tekee hyvää sinulle, joten kuuntele ja havainnoi itseäsi.

 

On luonnollista, että kaikki uusi ja erilainen aiheuttaa sinussa epäilystä. Muutos aina luonnollisesti pelottaa, vaikka se olisikin muutos parempaan. On tärkeää tunnistaa negatiiviset tunteet itsessään ja huomata, etteivät ne ole minuuden osia. Ne tulevat ja menevät, aivan niinkuin kaikki muukin.

 

Usko niin saat – Katso niin näet. Harjoittakaamme Rakkautta niin kauan, kunnes muistamme itse olevamme sitä.