10

Miksi näkö heikkenee?

 

Miksi näkö heikkenee?

 

Silmäsairaudet lisääntyvät hurjaa vauhtia meillä ja maailmalla. Kokoajan nuoremmilla ja nuoremmilla voi myös nähdä silmälaseja. Silmälaseista on tullut jopa trendi, missä ei tavallaan ole mitään väärää, mutta  jos tunnemme että terveytemme, elintapojemme muutoksella ja jatkuvalla kehityksellä, näyttää jollain tasolla menevän alaspäin, on mielestäni hieman huolestuttavaa, ettei ihmisiä tueta auttamaan kehoaan ja mieltään vastaamaan jatkuvasti uusiutuviin ympäristön muutoksiin ja haasteisiin, varsinkin kun joskus voimme hyvin pienillä, päivittäisillä teoillamme vaikuttaa jopa isoihin asioihin.

 

Näkökyky on tärkein aistimme ja sen tulisi kestää koko eliniän, mutta silti harva muistaa, osaa, jaksaa, ymmärtää tai edes viitsii huolehtia silmistään. Monille meistä on myös iskostunut erilaisia uskomuksia elämästämme, joihin emme kaipaa muutosta, monille erityisesti näkömme suhteen.  Vanhenemiseen sanotaan kuuluvan näön heikkeneminen ja että silmäsairauksille ei voi tehdä juurikaan mitään… Että kun kerran saat silmälasit, et enää koskaan tule näkemään normaalisti ja saat vuosi vuodelta vahvemmat linssit. – Erityisesti jos sinulla on useita vaivoja tai vahva geneettinen taipumus.

Mieti jos poikkaisisit sääriluusi ja lääkäri sanoisi, ettet voi koskaan enää kävellä ilman jalkatukea tai kävelykeppiä…. tyytyisitkö todella tähän? Tai mitä jos hammaslääkärisi sanoisi sinulle, ettei hampaillesi voi tehdä mitään ja niitä aletaan ottamaan yksi kerrallaan aina pois, kun ne ovat mätiä…. 

 

Muuttuisikohan mikään, jos meille opetettaisiin pieniä arkisia askareita, joilla voimme tukea silmiemme hyvinvointia, vähän kuin hampaiden harjauskin saa ne kestämään täällä asvaltti viidakossa pidempään…? 

 

Silmien sanotaan olevan sielun peili. Niistä näkee helposti myös ihmisen mielentilan, sillä ne muuttavat muotoaan, jopa väriään tuntemuksiemme mukaan. Iridiologia on tieteen muoto, jossa etsitään syitä ja seuraamuksia pelkästään silmistä. Iridiologia voi tunnistaa piilevät sairaidet jo hyvin paljon ennen niiden puhkeamista, mutta sillä saa vihiä myös henkilön luonteenpiirteistä ja piilevistä tavoista.  Silmien kautta saa aidon yhteyden kaikkiin, joita uskaltautuu katsomaan, niistä näkee ilon, surun, pelon, rauhan, niinkuin vihankin. 

 

Milloin viimeksi olet katsonut jotakuta ihanaa silmiin pitkän aikaa? Jos ketään ei ole lähettyvillä, etsi peili ja katso omiin silmiisi! aloita minuutista, lisää sitten toinen, kolmas ja niin eteenpäin. Mene kymmeneen minuuttiin asti. – Voit laittaa kellon soimaan, niin voit keskittyä vain ja ainostaan katsomaan silmiin ja hengittämään. Yksin peilin kautta harjoittelu on vähintään yhtä mielenkiintoista, eikä ole ollenkaan niin pelottavaa tunnustulle rehellisesti pintaan nousevia tuntemuksiaan, koska olet yksin. -Kukaan ei myöskään näe mitä ihmettä touhuat! 😉 

 

Tässä muutamia syitä joita ihmiset itse, sekä eri silmien tieteellis- ja kokemusasiantuntijat ovat huomanneet vaikuttavan näkökykyyn heikentävästi. 

 

-Uskomukset; “ei ole mitään tehtävissä, näkösi tulee heikkenemään, se on osa elämää”, yms. Uskomukset ohjaavat elämäämme alitajunnan kautta, joka toimii automaatiolla. Onneksi voimme kuitenkin muokata alitajuntaamme tietoisen mielen harjoitteiden avulla. Se ottaa aikaa, eikä tapahdu yhdessä yössä, mutta on kuitenkin kaiken vaivan arvoista. 

 

-Kyvyttömyys tai haluttomuus nähdä muita tai itseä selkeästi. Ihminen mielummin valehtelee ja pitää uskomuksistaan kiinni kuin itselleen, kuin antautuisi näkemään asioita niinkuin se ovat.

 

“Emme näe maailmaa niinkuin se on, vaan sellaisena kuin itse olemme.”

 

-Luontoyhteyden ja luonnollisen yhteisöllisyyden katoaminen elämästä. Asutaan jatkuvasti tiheämmin, mutta ollaan kuitenkin erillään naapureista, tuntemattomista ja jopa lähimmäisistä. Ei usein tunnuta näkevän omaa napaa pidemmälle. Käytetään ihmisiä, luontoa ja asioita vain omiin tarkoitusperiin. Joidenkin ihmisten tekoja ohjaa useammin pelot ja itsekkyys, kuin rakkaus, ilo ja hyväksyntä.

 

-Silmien lihasten heikkous, aiskuus tai kireys. Silmää ympäröi 6 lihasta, jotka tarvitsevat kokonaisvaltaista rentoutusta ja monipuolista käyttöä, aivan niinkuin kehon muutkin lihakset. -Use it, or lose it. 

 

– Stressi. Voi johtua monesta eri asiasta, tai niiden summasta, mutta aiheuttaa kuitenkin erinäisiä ongelmia koko kehoon. Uskon että silmät ovat viimeinen osa joka kehossa rentoutuu, jolloin näkökyvyn haasteita voidaan pitää selvänä indikaattorina, että meillä on jonkinlaista epätaspainoa tai stressiä elämässä. Kiireestä on kuitenkin tullut trendin silmälasien rinnalle, jolloin on myös helppo unohtua imuun ja vaan relaa enemmän joka tasolla. 

 

-Huono/köyhä ravinto; aivot tarvitsevat hyviä rasvoja, silmät paljon iloa ja vitamiineja. Gluteiinin käyttö on huonosti suolistolle sopivan ominaisuutensa lisäksi yhdistetty aivojen, erityisesti etulohkon, heikkoon verenkiertoon. Maito on vasikoiden ja vauvojen ruokaa! Valkoinen sokeri on silmien tappisolujen suurin vihollinen ja syöpäsolujen rakastaja. Suosittelen lisäämään hedelmiä ja jättämään keinotekoiset sokerit pois, söitpä mitä tahansa.  

 

-Keho ja aivot täynnä myrkkyjä. Alkoholi, lääkkeet, kemikaalit, lisäaineet, hermomyrkyt, kuten fluori (jota saamme jo liikaa fluori hammastahnan käytöstä), aspartaami, jota käytetään makeutusaineena yms. Aivot ovat suurin näköelimemme, eivät silmät! Kuka tietää kuinka paljon saammekaan kehoomme jo vanhemmiltamme puhdistettavaa. Olen joskus kuullut sanottavan lapsen olevan äidin kehon suuri puhdistaja…. 

 

-Liian vähän auringon valoa ja aivan liikaa tekovaloja; tv,  hehkulamput, tietokone yms. Ei olla hämärässä tai pimeässä, vaikka se on tarpeellista normaalille näölle ja aivojen toiminnoille. -Tekovalot ja substanssit erkaannuttavat meitä myös hyvin paljon luontaisesta kellostamme ja kehomme viesteistä lepoa kohtaan. 

 

Erilaiset traumat – erityisesti lapsuudessa koetut.

 

Kehon liika väsymys, mielen masennus- negatiiviset tunteet ovat täysin normaaleja, mutta moni meistä takertuu ja yhtyy niihin liikaa. Tunteet tulevat ja menevät sinne tänne, usein jopa täysin meistä johtumattomista syistä. Ne eivät ole minuutesi osia, niiinkuin eivät positiivisetkaan tunteet. Ne ovat vain tunteita, joten tarkkaile ja Anna olla! 🙂 <3

 

-Näkökyvyn (ja muiden elintoimintojen) pitäminen itsestäänselvyytenä, kunnioituksen tai havainnoinnin puute elämän hienoja yksityiskohtia kohtaan. Kategorioidaan liikaa sitä minkä näkee, näkemättä sitä kuitenkaan. 

 

-Negatiivisten tunteiden säilöminen kehoon. Elämä ei koskaan mene täysin suunnitelmiemme mukaan. Se ahdistaa monia, koska haluamme hallita elämää ja sen kulkua liikaa. Ei nähdä hallinnattamuuden tuomia mahdollisuuksia. 

 

-Silmänpaine, kyynelkanavien optimaalinen toimimattomuus, (silmien vuoto tai kuivuus,), muut silmäsairaudet. 

 

-Kehon jäykkyys ja verenkierron heikkeneminen, erityisesti niskasta, jonka jäykkyys monesti johtuu selästä ja selän jäykkyys seuraa usein jäykästä lantiosta. Sanonta, liike lähtee lantiosta, on todellista.. niin se vaan menee… tuolit ovat luonnottomia istua, keho kaipaa liikettä ja lantio avautumista.

 

-Innottomuus elämään, elinvoiman hiipuminen. Luovuttaminen. Elämä on suuri juhla, jos vain osaamme katsoa sitä oikein. Jokainen tapahtuma, ihminen ja tilanne ovat tilaisuuksia oppia jotain uutta itsestämme ja maailmasta. Mene leikkimään ja tutkimaan maailmaa kuin lapsi. Huomaa, ettei juuri mikään ole oikeasti sitä, miltä se saattaa ensivaikutelmalta näyttää. 

 

-Liiat pelot. pelko tulla nähdyksi tai näkymättömäksi omana itsenään, kuoleman pelko, tuntemattoman pelko, hallitsemattomuuden pelko. Sujuvuuden pelko (talous, muiden ihmisten käytös yms), elämän pelko. 

 

-Vastausten etsiminen liiaksi ulkopuoleltamme, vaikka meissä on kaikki vastaukset joita tarvitsemme. ”Synnymme yksin, elämme yksin ja kuolemme yksin”, mutta voimme silti nauttia muiden seurasta. Uskon että tarvitsemme muita nauttiaksemme elämästä täysillä, mutta emme silti saa takertua muihin tai antaa heille avaimia onnellisuuteemme. 

 

-Silmälasien jatkuva käyttö. Miten voisit päästä eroon mistään, jos et ole valmis luopumaan siitä? Käytä silmälaseja vain kun todella tarvitset niitä. Silmät ovat hieman erilaiset joka päivä, niinkuin sinäkin. <3 

 

Liika lähelle katsominen. Ei käytetä silmiä monipuolisesti. Kauaksi katsominen ja näkeminen on ihmiselle luontaisempaa kuin lähelle katsominen. Kuitenkin kaupungistuminen, vuoristojen puute yms pakottavat ihmiset jatkuvasti katsomaan vain lähelleen.. Aina kun näet kukkuloita, mäkiä yms, niille kannattaa kiivetä katselemaan, miksei myös katoille tai puihinkin, jos se on mahdollista.. 🙂

 

Geneettinen rasite. Puolet isiltä ja puolet äitiltä. Ympäristö, ruokavalio ja muut elämäntavat vaikuttavat genetiikkaan. Suoraan ja epäsuoraan. Kaikki ei koskaan puhkea kukkaan, tee sinä se! 😉

 

Syitä on varmasti yhtä monia kuin on ihmisiäkin, aivain niinkuin on ratkaisujakin. Joillekin toimii pelkkien lihasten harjoitttaminen, tai yksinkertaisesti silmälasien käyttämättömyys, mutta jotkut voivat tarvita enemmän harjoituksia mielellensä kuin kehollensa. -”Kehosi kertoo mielesi” 

 

Kun olen nukkunut aivan liian vähän, huomaan kuinka silmissäni saattaa alkaa sumenemaan ja pomppimaan. Samoin käy, jos verensokerini tippuu liikaa.

Silmät ovat ihmisen suurin ikkuna ulkomaailmaan, joiden vastaanottamaa informaatiota aivot sitten käsittelevät ja muokkaavat haluttuun, tai niinkuin useimmissa tapauksissa, totuttuun muotoon.

Vanhempamme kasvattavat meistä kuviaan, joten lähes kaikki elämässämme on opittua. Niin voi helposti olla myös näkökykykin.

Onneksi ihminen voi oppia uutta koko ajan. -Onkin helppo havainnoida, että jatkuvasti elämää opiskelevat ja sitä kunnioittavat ihmiset ovat maailman onnellisimpia. 

 

Tags: No tags

Comments are closed.