yogaglass

Miksi kokonaisuus on tärkeää?

 

Miksi kokonaisuuteen keskittyminen on tärkeää?

 

Ihminen on laaja kokonaisuus, jossa kaikki asiat vaikuttavat kaikkeen. Mielemme on ohjaajamme ja keho laivamme, jota käyttämällä pystymme setvimään elämän aallokossa. Positiivisuus usein vapauttaa kehon ja mielen stressistä, kun taas negatiivisuus lukitsee ja usein hidastaa elämän virran mukana oloa ja itseluottamusta.

 

Jos silmät ovat sielun peili ja haluamme parantaa silmämme, on meidän tehtävä se syyn, eikä seurauksen kautta. Se on hieman sama kuin jos halutaan parantaa ihottumia, on usein keskityttävä suoliston toimivuuteen, sillä iho ja suolisto ovat suorassa yhteydessä toisiinsa. Niin ovat myös silmät, ja sydämessämme / sielussamme tuntevamme asiat. Alitajunnan voima on paljon suurempi, kuin mitä meidän on annettu ymmärtää!

 

Olen kuullut jonkin verran myös maailmalla sijaitsevista silmäjooga keskuksista, jotka omalla tavallansa ovat kaikki varmasti hyviä, ja voivat auttaa pääsemään silmälaseista eroon, mutta olen kuullut että useimmissa niissä kuulemma keskitytään usein vain silmien liikutuksiin ja muihin joogan “perus” hengitys- ja katseenkohdistusharjoituksiin, jättäen vähemmälle tai pois kokonaan sydämen parantavat visualisoinnit ja meditaatiot.

Tämä voi kuitenkin olla liian raskasta, sekä fyysisesti silmille, että henkisesti mielelle, varsinkin jos henkilöllä ei ole jo olemassa jonkin asteista ymmärrystä, kokemusta, sekä perustietoa joogasta ja sen harjoittamisesta, sillä liikkeet vaativat paljon keskittymistä, mutta silmen tulee kuitenkin olla rentoutuneita, ollakseen valmiita vastaanottamaan uutta tietoa. Mikäli ihminen joutuu keskittymään kahden täysin uuden, laajan käsitteen opetteluun samanaikaisesti, on se maalaisjärjellä ajateltuna joillekin aivan liikaa…

Ei kukaan varmaan lähtisi laskuvarjo hyppyynkään sillä periaatteella että saa ohjeet tippuessaan alas, samalla saamiensa ohjeiden mukaan opetellen uutta, tietäen olevansa turvassa. Tähän tarvittaisiin jo laajaa tietotaitoa mielen rentouttamisesta, ettei paniikki iske päälle.

 

Jooga on mielestäni elämäntapa, ja joogamatolla tehtävä harjoitus vahvistaa elämää varten, jossa hengellisen työn ja läsnäolevan tyylin tulisi päivittäin jatkua.

 

Joillekin voi riittää näön paranemiseen jo hyvinkin pieni määrä harjoituksia, mutta jotkut ihmiset tarvitsevat niitä enemmän, riippuen jokaisen omasta lähtökohdasta ja asiaan sitoutuneisuudesta.

 

Totuus myös on, että negatiivisilla tunteilla on tapana jäädä kehon eri osiin, joten jos haluaa päästä tuloksiin nopeammin, on tuska, eli tunteet myös vapautettava alitajunnasta, eikä pelkästään keskityttävä kehon osien fyysiseen rentouttamiseen ja stimulointiin.

 

“Tutkimukset ovat osoittaneet, että krooninen kipu voi olla seurausta joko fyysisestä tapaturmasta, mutta myös täysin jonkin henkisen trauman tai stressin aiheuttama.”

 

Useimmille ihmisille tämä on tuttua. Kiireet, jännitys tai riidat läheisten kanssa, voivat saada aikaan päänsärkyä ja niskajumeja tai mahakipuja. Pitkään jatkuessaan ne voivat synnyttää kroonisia lihasjännityksiä, joista seuraa kipua, sillä stressinpoisto ja lepo ovat elintärkeitä henkisesti ja fyysisesti tasapainoiselle elämälle. Jatkuva jännitys saa aikaan lihasten väsymistä, kehon jäykkyyttä ja kokonaisvaltaista tehottomuuden tunnetta.

 

Esimerkiksi niska kipu voi olla suora merkki siitä, että sinun on vaikea antaa anteeksi muille ja itsellesi. Viha kuitenkin satuttaa aina vain sen kantajaa, niin henkisesti kuin fyysisestikin, joten suosittelen jättämään sen oman onnensa nojaan. Uskon kuitenkin kaikkien toimivan parhaaksi osaamallaan tavallaan, eikä tahallaan aiheuttaen ihmisille tuskaa ja kärsimystä. Anteeksianto on hyvä aloittaa lähimmäisistä ihmisistä, kuten vanhemmista, sisaruksista, itsestään, sekä aijemmista ja nykyisistä rakastajista.

 

Hartiakipu voi olla merkki suuresta emotionaalisesta taakasta, jolle on monia erilaisia syitä, kannattaa keskittyä ratkaisuihin ongelmien sijaan, niin hartiakipukin voi helpottaa.

 

Yläselän kipu saattaa johtua siitä, että tunnet itsesi yksinäiseksi, etkä välttämättä saa tarpeeksi emotionaalista tukea, jota kaipaisit.

 

Alaselän kipu saattaa johtua suoranaisesti raha huolista tai myös siitä, ettet tunne saavasi tarpeeksi tukea lähimmäisiltäsi. Negatiivislla tunteilla on myös tapa varastoitua maksaan, joka saattaa aiheuttaa kivun. Alaselän kipeytyminen voi myös aiheuttaa puutumista jaloissa, sekä saada välttelemään liikkumista.

 

Kipu kyynärpäissä voi kertoa elämän vastustuksesta, sekä siitä, ettet luota itseesi ja elämääsi tarpeeksi. Tähän auttaa parhaiten elämän virralle heittäytyminen ja turhan huolehtimisen lopettaminen.

Kun luotat elämään ja siihen että kaikki menee aina niinkuin pitääkin, ja että elämä vie sinut oikeisiin paikkoihin juuri oikeana aikana, jotta voit oppia tarvitsemasi asian tai saavasi haluamasi loppuratkaisunkin. Murehtinen vain hidastaa ratkaisun saapumista. Antaudu elämälle, ja sitä kautta antaudut myös rentoudelle.

 

Kipu käsissä voi olla merkki halustasi ottaa enemmän yhteyttä ihmisiin ympärilläsi. Käy itseksesi joskus ulkona, tai aloita uusi harrastus ja tutustu uusiin ihmisiin, tai pidä yhteyttä enemmän vanhoihin ystäviisi. Kerro rohkeasti, mitä läheisesi merkitsevät sinulle.

 

Lantiokipu voi olla merkki muutoksen pelosta ja epävarmuudesta päätöksien teossa. Jos isojen asioiden keskellä tunnet usein kipua lanteissasi, se voi olla kehon merkki pyytää sinua tekemään ratkaisu!

 

Pohkeissa tuntuva kipu voi kertoa jonkinlaisesta emotionaalisesta lukosta tai jännityksestä. Myös kateus aikaansaa kipua, joten kehosi voi yrittää kertoa sinulle, että on aika vapautua suurista negatiivisista vaikuttajista elämässäsi.

 

Kipu nilkoissa voi olla merkki siitä, ettet anna itsesi nauttia elämästä haluamallasi tavalla. Lisää aitoa nautintoa elämääsi, tai piristä romanttista elämääsi uusilla tuulilla. Mene treffeille tai lomamatkalla joskus vain itseksesi. Se lisää itseluottamustasi, rakkautta itseäsi kohtaan, sekä luovuutesi virtaa.

 

Kipu jalkapohjissa voi kertoa siitä, ettet päästä negatiivisia tuntemuksia pois kehostasi, vaan tukahdutat ne jollain muulla tavalla, jolloin ne varastoituvat kehoosi ja haittaavat maadoittumistasi ja tuntemuksiasi siitä, että olet osa luontoa. Etsi jokin uusi harrastus, jonka kautta tunnet iloa, huuda, liiku ja ravista, tai kirjoita, naura, soita tai laula tuska ulos ja voit heti paremmin. Kokeile vaikka! 🙂

Itse pyrin päästämään kaiken negatiivisen mahdollisimman nopeasti ulos. Olen joskus huutanut keskellä katua vitutukseeni, saaden heti aikaan fyysisesti kevyemmän olon, sekä myös muiden ihmisten ihmetyksen. Muiden ihmisten mielipiteet eivät kuitenkaan merkitse minulle läheskään niin paljon, kuin oma hyvinvointini ja mielenrauhani. Suosittelen paskan lapioimista mielestä, jokaiselle lämpimästi.

 

Vaikka yksilö ei uskoisi traumojen aiheuttavan kipua, ei keho päästä välttämättä kipua pois, ennenkuin sen mielelliset yhtymät on poistettu.

Ensi kerralla kun tunnet kehossasi kipua, yritä mennä sisälle itseesi ja tarkastella sen syytä. On turhaa mielestäni hoitaa pelkkää oiretta, syyt unohtaen. Uskon, että kaikessa mitä kehossamme tapahtuu, voi olla henkinen lähtöpiste.

 

Jos halutaan rentouttaa silmät, on ensin rentoutettava selkä, jota ennen koko keho, joka vaatii mielen rentoutuksen. On turha tehdä silmien liikutus liikkeitä jännittyneenä. Se voi pahimmassa tapauksessa vain lisätä fyysistä ja emotionaalista stressiä ja näin ollen syväntee olemassa olevia tai tuoda esiin uusia oireita.
Siksi silmäjoogassa silmien lihaksiston vahvistaminen on vain pienen pieni osa koko harjoitusta.

 

Tags: No tags

Comments are closed.