happy people

Mitä ihmeen SILMÄJOOGAA muka?

 

Monille sana silmäjooga, ei sano juurikaan mitään, joten siksi ajattelin sen mitä ihmeen silmäjoogaa -muotoon tiivistää. 🙂

Silmäjooga kauneimmillaan, tehokkaimmillaan ja yksinkertaisimmillaan on Luxustasoinen elämäntapa! 🙂 <3

Jooga on meditaatiota, eli tietoisuutta, liikkeessä. Jooga on ikivanhaa terveystietoa, jonka suuntauksia ja tyylejä on useita erilaisia, sekä vielä niiden muunnelmia. On muunmuassa astangaa, hathaa, kundalini ja yinjoogaa, raskausjoogaa, sivananda, yiengaria, karmajoogaa, silmäjoogaa, reggeajoogaa, jopa bisse- ja krapula joogaa..!! Jooga toimii siis mihin vaan ja sitä on tarjolla sopiva tyyli jokaiselle.

Silmäjooga mentorieni mukaan silmien hyvinvointi toimii tiiviissä yhteistyössä vallitsevan mielentilan kanssa. Kun olemme rauhallisia, hyväksyviä ja tietoisesti läsnä, olemme uskoakseni rentoutuneimmassa olotilassamme. Jotta voisimme rentouttaa silmämme, on meidän ensin rentoutettava mielemme ja vartalomme. Jos voimme rentouttaa silmämme, seuraa siitä kokonaisvaltainen rentoutuminen. Silmät ovat useimmilla meistä, päivittäin monien stressaavien ärsykkeiden alla. Liian moni meistä unohtaa silmiensä monipuolisen käytön ja hellän hoidon. Liiallinen silmien käyttö stressaa silmiä aivan yhtälailla kuin liika käyttämättömyyskin.

 

Uskon useiden muiden ihmisten tavoin silmien olevan sielumme peili. Iridiologia, on tieteenala, joka tutkii iiriksen kuvioita, pystyen selvittämään niistä koko ihmisen terveydellisen tilan, luonteenpiirteitä, piilevät sairaudet, hoidon edistymisen, sisäelinten terveydentilan ynnämuuta mielenkiintoista. Silmäjooga keskittyy hoitamaan silmien, mielen, niskan, sekä muun vartalon hyvinvoinnin lisäksi myös sydäntä. Silmäjoogaan kuuluu olennaisena osana myös mielikuvituksen avulla matkustelu.

Mielikuvitukselle ja intuition kuulemiselle taasen on optimaalisinta, että käpyrauhasemme on mahdollisimman puhdas. Aivomme eivät tutkijoiden mukaan tunne todellisen ja kuvitellun eroa. Se selittää useiden ihmeiden aikaansaannoksen ja henkilökohtaisen maailmamme toteutumisen ja muuttumisen.

 

Silmäjoogan voisi sanoa olevan mielen leikkiä, kokonaisvaltaista rentoutumista, silmien, mielen ja kehon liikettä, hyvää oloa, ja puhdasta itsetuntemusta. Mielemme tarvitsee virikkeitä pysyäkseen terveenä, sillä ihminen on luonnostaan utelias ja luova. On sääli katsoa kuinka koulusysteemi tylsistyttää koko ajan fiksumman oloisia ihmistaimia ja nuoremmille määrätään silmälasit yhä helpommin…

 

Silmäjooga voidaan mielestäni jakaa neljään tärkeimpään osa-alueeseen, jotka ovat:

Ruoka: Parasta ruokaa silmille on luonnollinen valo (aurinko ja tuli), riittävä lepo, puhdas vesi, vaihtelevat harjoitukset, tietoinen lukeminen runsaasti silmiä räpytellen, aivojen hyvä hapensaanti, sekä pääalueen hyvä verenkierto. Myös ravintolisät ja/tai ruokavalion muutos kasvispainoitteisempaan, voivat auttaa silmiesi terveyden optimoinnissa. Suurin näköelimemme ovat aivomme, jotka ovat ainaisessa nälässä. Ne himoitsevat hyviä rasvoja, kuten kookosta, hamppua, oliivia ja avokadoa.

Rakkaus: Rakasta itseäsi nyt. Juuri tuollaisena kuin olet! Tunne rakkaus kehossasi, sekä puhu ja ajattele itsestäsi kauniisti. Tee asioita, joista oikeasti nautit, sekä rakasta sitä, mikä elämässäsi on hyvin! Rakkaus on vapautta nähdä ja olla oma itsensä, sekä asioiden hyväksymistä ja arvostamista. Se on mielestäni myös ympäröivän kauneuden ja yksityiskohtien huomaamista ja kunnioittamista. Rakkaudesta käsin kumpuaa elämääsi luontaisella tavalla myös iloa.

Kun rakastat itseäsi, annat elämälle mahdollisuuden rakastaa sinua takaisin.

Silloin kun elämä tuntuu olevan kaunista, on helppoa olla onnellinen ja tuntea itsensä rakastavaksi. Itsensä ja muiden ehdoton rakastaminen joka tilanteessa, ei kuitenkaan aina ole helppoa. Totuus on, että kaikki meistä joskus elämänsä aikana tekevät asioita, joista eivät ole ylpeitä. Silti niiden hyväksyminen on välttämätöntä aidolle rakkaudelle ja onnellisuudelle. Älä välitä, mitä muut sinusta ajattelevat, tärkeintä on, mitä sinä itsestäsi ajattelet.

Ihmiset tulevat ja menevät, mutta aito rakkaus jää, sillä se löytyy yksinäisestä sydämestä. Sydämestä, joka ei tarvitse olosuhteiden olevan kunnossa, tunteakseen itsensä rakastetuksi tai tärkeäksi. Ehdoton rakkaus on mielestäni elämässä kaikki mitä tarvitaan.

Yksi hyvä harjoitus on puhua rakastavasti itselleen ja silmilleen peilin edessä. Sanoa ääneen, että olen rakastettava ja rakastettu, juuri nyt, juuri tälläisenä. Hyväksyn itseni ja tunteeni. Minulla on oikeus elää niinkuin parhaaksi näen, rakastaa ja olla onnellinen. Rentoudu, hengitä syvään ja katso itseäsi syvälle silmiin. Olet rakastettu ja rakastettava. Juurikin tuollaisena. Useimmiten käytämme toisia ihmisiä peileinämme, usein tajuamatta puhuvamme itsellemme. Peilin kanssa harjoittelu näyttää sinulle selkeämmin mitä itsestäsi ajattelet ja miltä omat sanasi tuntuvat. Kun annat niin saat, juurikin sitä samaa, minkä juuri annoit.

Niin yksinkertaista se on.

Rakkauden vapauttamiseen käytetään anteeksiantoa, hyväksyntää, tunteiden vapauttamista ja läsnäoloa. Rakkaus on mielestäni paras tunnetila koskaan, joka säteilee silminnähden sisältä ulos.

Rentoutus: Stressin tiedetään, ja nyt myös myönnetään, olevan suurin syy kaikkiin esiintyviin sairauksiimme. Liiallinen vartalomme käyttö, kuin myös runsas käyttämättömyys aikaansaavat kehossamme stressiä. Stressi saa aikaan pakene tai kuole- reaktion, joten se siirtää väliaikaisesti kaiken verenkierron raajoihin, jotta säilyisit hengissä. Näin muiden elinten hapensaanti vähenee huomattavasti. Uskon, että elämän on oltava tasapainoista, tunteakseen olonsa hyväksi ja terveeksi.

Kiireisimpinäkin aikoina, tulisi jokaisen löytää aikaa myös vain itselleen ja niinsanottuun tilanteen nollaukseen. Stressi on usein kuitenkin vain mielemme aikaansaannos, jonka rentoutuminen poistaa. Rentoutumiseen auttaakin loistavasti hiljentymismeditaatio, eli tietoinen, tarkkaileva läsnäolo. Asiat häiritsevät sinua vain, jos annat niille siihen vallan. Keskity hetkeen, ja huomaa että tunnetilasi, niin hyvät kuin huonotkaan, eivät ole minuutesi osia, vaan ne tulevat ja menevät niinkuin pilvet taivaalla.

Älä kiinnita itseäsi niihin turhaan. Tiedä mitä haluat, jonka jälkeen vain ole läsnä ja tee odotellessasi iloisesti sitä, mikä tekee sinulle hyvää.

Harjoitukset: Jatkuvat ja vaihtelevat harjoitukset ovat tie menestykseen missä vain asiassa. Silmien liiallinen käyttö rasittaa niitä lähes yhtä paljon kuin runsas käyttämättömyyskin. Lyhyitä harjoituksia olisi hyvätehdä päivittäin, oman maun mukaan. Ne on helppo ottaa arjen rutiineiksi, kun sovittaa ne lyhyinä pätkinä arkipäiviinsä. Kokeile esimerkiksi pimeyden harjoittelua 5 minuutin ajan herättyäsi ja ennen nukkumaan menoa, tai tietoista läsnäoloa, lukemista, tai yksityiskohtiin keskittymistä päiväsi aikana, oikeastaan missä ja milloin vain! 🙂

Uusien asioiden ja toimintamallien opetteleminen ei juuri koskaan ole helppoa. Se on kuitenkin välttämätöntä, jos haluaa asioiden muuttuvan. On hyvä antaa aikaa itselleen ja miettiä mieluummin mitä päiviin ja elämäänsä voisi lisätä, kuin mitä ottaa niistä pois. Kielto usein kahlitsee, kun taas salliminen vapauttaa.

Tiedän, että tulen paremmaksi, joka päivä, kaikessa mitä teen. Siksi valitsen tarkkaan, mitä teen.

Olen joskus kuullutvastustamisen olevan muutoksen luonnollinen seuraamus. Vastustus johtuu usein pelosta, että tilanne ei ole hallinnassa. Pelko on usein vain mielikuvituksen aikaansaannosta, eikä ole siis todellista. Se usein sammuu, kun sen kohtaa.

Aurinkoa päivääsi ja rakkautta elämääsi.

 

Namaste gii,

<3 Alina

 

 

Tags: No tags

Comments are closed.